Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

måndag, februari 05, 2007

Med smak av smör

Varje gång jag använder svenskt smör blir jag lite bedrövad. Det är inget fel på smöret i sig men på systemet. Denna "äkthetsraket" smakar inte av svenska kossor utan får som vi alla vet mycket av sin arom från importerad från USA. Edit: Kritiken för ett par år sedan hjälpte numera tillsätts svenskt kulturdestillat för att ge smak.
Få svenskar vet hur äkta nykärnat smör smakar. De har aldrig känt mjukheten och renheten.
När får vi ett riktigt svenskt smör med smak som varierar över landet och med årstiderna? När får vi mångfald och konkurrens i smöravdelningen? När får vi smör från yrkesstolta mindre mejerier jämsides okejsmöret från monopolet?
Och varför finns det inte speciellt smör med lägre vattenhalt så att mina favoritbagare lättare kan kavla sina croissanter på svenskt smör istället för på franskt smör eller margarin?

Edit: Jag måste tillägga att jag är relativt stolt över att Sverige alltid legat i framkant vad gäller djurhållning i de stora anläggningarna, men jag tycker det känns som om vi tappat farten när det finns så mycket kvar att göra.
Resten av EU håller på att komma i kapp. En del av skulden ligger på konsumenterna som väljer det billigaste alternativet. Och tidningarna som hetsar på lågprishysterin. Men när det gäller smöret finns inga ursäkter för Öststatslikriktningen. Vi får förmodligen ett tacosmör och ett limesmör innan vi får gårdssmör i butijerna.
På Gotland ses det som en defekt när smöret smakar av vildlöken kajp på sommaren. Jag ser en affärsmöjlighet. När kommer kajpsmöret?

20 kommentarer:

Blogger Lagers tabberas sa...

Äntligen - låt oss bilda en smörgrupp. Till och med i Norge finns smörmångfald. Smakade ett änglasmör i Stavanger från en sæter längre bort med klövernöt och ängssälta som smakbyggare.

13:00  
Anonymous Anonym sa...

Eller så åker vi på bloggresa hit. Jag tar med fiolen.
http://www.sockenkontor.se/ljusbodarna2006.pdf

13:24  
Blogger Isobel Hadley-Kamptz sa...

När jag klagade på smörmisären min blogg så någon att man på Gryningen på Folkungagatan kan köpa smör från Järnamejeriet. Jag har tyvärr inte testat själv.

13:29  
Blogger K sa...

Smöret från Järnamejeriet skrev Gourmet om en gång och jag har aldrig fått tag på det. Alltid slut.

Hur ska vi bäst protestera?

14:03  
Anonymous Anonym sa...

problemet är organisationerna svenskt smör och svensk mjölk - de vägrar erkänna att smöret i sverige är uselt i jämförelse med andra länders variationsrikedom och tillverkning. att steka i svenskt smör är en mardröm i jämförelse med t.ex. franskt eller danskt "nykärnat" smör. det svenska sprätter, ger inte lika vacker och krispig yta, luktar illa eller inget mm. jag har varit på ett av sveriges största mejerier, för 6 år sedan, och försökt påverka. jag kom långt med min entusiasm och fick väldigt bra gehör, men sedan kom någon och sa stopp vem, det vet jag inte... ur miljösynpunkt är det dessutom helt förkastligt att skicka mjölk från hela sverige till stockholmsområdet för att göra t.ex. bregott för ett sedan distribuera ut den färdiga produkten tillbaka till orten där mjölken kom ifrån från början. Ja vet, de flesta konsumenter är inte beredda att betala för små mejerier som kärnar sitt eget smör, de flesta är ju verkligen inte beredda att betala ens en krona extra för ekologisk mjölk, eller ekologiska morötter. jag förstår ändå inte hur mejerierna tänker.

15:29  
Anonymous Anonym sa...

Problemet är ju potentiellt ett ganska svårt problem att angripa (och finns ju iofs i väldigt många brancher och för många olika varor). Anledningen är ju att företagen inte anser det profitabelt att sälja bra produkter. Att de tjänar mer pengar på billigt skräp.

Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte, jag hoppas ju naturligtvis att det inte är så, men det är väldigt många som mer än gärna snålar på kvalitet när det gäller mat.

15:52  
Anonymous Anonym sa...

Äntligen smör på tapeten! Som jag har längtat!
jag jobbar med svenskt smör och vill bara säga att det inte längre importeras någon bakteriekultur från USA. Det slutade man med för cirka två år sedan. På de stora svenska mejerierna syrar man smöret på två olika sätt: På arla i Götene, som står för de största volymerna tillsätter man en bakteriekultur som först fått växa till sig i skummjölk. Samtidigt med saltet blandar man sedan i skummjölken/bakteriekulturen i den stora smörkärnan.
På de andra stora mejerierna tillsätter man ett så kallat kulturdestillat. Det är en koncentrerad bakteriekultur som är svensktillverkad.
I Sverige gjorde man smör av sur grädde förr i världen. Vi är vana vid den syrliga smaken. Nu gör man smör av färsk grädde men blandar alltså i bakteriekultur för att få den speciella smaken (som med filmjölk och yoghurt typ). I andra länder är smöret oftast osyrat. Smakskillnaden är förstås tydlig.

Jag vill också ha fler smörsorter att välja mellan i hyllan. I somras hade Cajsa Warg en kul smörprovning. Vi testade åtta olika sorter, de flesta från gårdsmejerier och två från arla.

Apropå croissanter så har Johan Sörberg på Riddarbageriet berättat att han använder svenskt smör i degen. Men på sommaren är smöret för mjukt för croissantkavlingen, så då bakar han inte. Smöret, även det som görs av de stora mejeriföretagen, är mjukare på sommaren. Då får korna i sig mer omättat fett från gräset, jämfört med när de står inne och äter kraftfoder.
Anna

16:47  
Blogger Lisa sa...

Så bra att Svensk Smör ändrade sig efter kritiken för ett par år sedan. Mycket märkligt beteende av Svenska Smör eftersom de inte lät sin VD eller marknadschef besvara kritiken utan skickade fram en deltidsarbetande konsult att försvara produktionsmetiderna.

Hur som helt borde jag kollat noggrannare. Kan inte påstå att jag tycker att kulturdestillat låter särskilt upphetsande.

De flesta finbagare jag pratat med utom Johan bakar med franskt eller margarin. Påpekas bör att de flesta bor i Skåne där det är lite varmare och det svenska vattniga smöret kräver mycket svalare bagerier. Det är svårt på vintern också.

Svenskt smör är inte dåligt men tråkigt. Och många kockar jag pratar med vågar inte köra något annat än monopolsmör. I Danmark är kockarna (och matskribenterna) mycket tuffare och kritiska mot storproducenterna.

Ingen dansk finkrog kör med något annat än småskaligt producerat smör. Jag tror det har med typ autenticitet att göra. Lokalt och småskaligt. Äkta vara.

Hmmm, tror inte att jag ska gå in på kraftfoder. Då blr jag nog sittandes hela dagen,

17:15  
Blogger KrakelSpektakel sa...

I England smakade smöret, ursäkta barnsligheten, bajs.

18:32  
Anonymous Anonym sa...

Köp osaltat kvalitetssmör. Ett franskt ett danskt och ett svenskt. Stek både kyckling med skinn och t.ex. strömmingsflundra på samma sätt i alla smör. notera sprätt, doft, utseende och smak. vilket smör tycker du är bäst och godast?

18:43  
Anonymous Anonym sa...

Som ett litet tips så tycker jag att Arlas eko/krav smör har en bättre smak och rundare mer plastisk konsistens än det konventionella, lite bättre men inte lika bra som ett schysst franskt.
/g

21:13  
Anonymous Anonym sa...

Krakelspektakel jag håller fullständigt med dig, smöret här i England smakar S**T. Jag skulle gå så långt att allt smör i hela Storbritannien smakar #*$*#.

Vill helst äta lokalproducerad mat men när det kommer till smör så går det inte. Har hittat ett gott smör i en del affärer från Danmark, det är näst godaste smöret här, det godast slutade jag köpa när jag kom på att det kom ifrån Nya Zeeland.

Tycker själv att svenskt smör är väldigt gott.

22:34  
Anonymous Anonym sa...

Aj glomde sign ovan

Zaba
London

22:35  
Blogger Lisa sa...

jag tycker att svenskt smör smakar helt okidoki. Det är likriktningen som är det jobbiga. Att det är det ENDA smöret. Det borde ju finnas ett som var bättre på mackan, ett med havssalt, ett från fjällkossor, ett från kossor som får äta gräs och hö året runt.
Jag vill äta svenskt smör.

Det är bedrövligt att produktuvecklingen går ut på att hitta på nya Bregott-varianter och nya yoghurtsmaker.

Det godaste smör jag ätit var getsmör. Hysteriskt gott.

Smöret i Ebngland är vidrigt om man inte hittar ett bra märke eller en liten producent. Neals Yard Dairy har flera fantastiska sorter.

22:48  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Väldigt intressant läsning. Jag lärde mig verkligen något nytt. Borde för länge sedan provat att göra smör själv då jag är uppväxt med oskummad mjölk direkt från granngården. Erkännas kan ju att jag inte testat olika smörsorter utan bara tyckt att utomlands har de lite tråkigt smör då det är osaltat. Nu har mina ögon öppnats och jag ska verkligen spana.

08:52  
Anonymous Anonym sa...

Jag förstår nu bättre varför jag tyckte att smöret som serveras till frukostmackorna t.ex. på hotell i Tyskland var så mycket godare än smöret här hemma...

Ska leta franskt smör nästa gång jag handlar.

Tack för informationen Lisa och alla andra.

13:13  
Blogger Anna-Eva sa...

Här i Helsingborg växer det kajpar på ett ställe i närheten av Råå. Jag kanske skulle skaffa mig ett gäng kor då och fixa kajpsmör till våren. Men det får nog bli fjällkor då för det är ganska brant på stället :)

15:05  
Blogger Lisa sa...

Åh,jag blir agent i Stockholm!

15:30  
Anonymous Anonym sa...

Ja smöret i england smakar inte gott det är för att det görs på ett annat sätt jag kommer inte ihåg om det är osyrat eller... lisa vet du? Jag skäms men jag tycker även att det svenska ekosmöret är lika dåligt som det andra svenska smöret. Min enda tröst med ekosmöret förutom att det är ekologiskt, är att det förmodligen innehåller omega 3 och annat godis naturligt. Jag är "patriot" och jag gillar INTE att man ska behöva frakta saker över kontinenter. Men om jag köper en rackarns bra ekologisk lokal kyckling för en massa pengar så vill jag inte förstöra den med ett mediokert smör som sprätter, ger trist yta och ingen speciell smak.

16:55  
Anonymous Patrik Joansson sa...

Kolla Vallmobackens smör:
www.vallmobacken.se

20:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida