Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, oktober 03, 2006

Murrig kycklinggryta

Visst är det dags för ett murrigt, mustigt höstrecept? Själv ska jag laga äggcurry ikväll. Det receptet finns redan på Matkaravans blogg (skrolla neråt, den är lite primitiv). Ungarna får Egils egen kyckling. Men jag har lite annat gott i gömmorna. Det här receptet har publicerats i Gourmet för en oherrans massa år sedan. Idag skulle jag inte köpa en hel kyckling utan fyra stycken fantastiska majskycklinglår från Bjäre.
Pickleskyckling med rostad blomkål
1 Sprättkyckling
1/2 msk hela spiskummin
1/2 msk senapsfrön
1 tsk hela korianderfrön
3 kardemummakapslar
1 kanelstång
2 msk smör
2 klyftor vitlök
1 stor gul lök
2 msk tomatpuré
2 msk mild limepickles
3 dl god kycklingbuljong
1/2 blomkålshuvud
1 msk rapsolja
1 ask körsbärstomater
salt, kajennpeppar

Till servering: kokt grönt vete eller basmatiris

1. Rosta alla de torra kryddorna i en torr tjockbottnad kastrull tills de
börjar knäppa. Klicka ner smöret och hetta up det.
2. Skala och skiva lök och vitlök. Klicka ner smöret och hetta up det. Bryn lätt på medelelvärme tills de är mjuka på medelvärme. Rör ner tomatpuré och fräs i ytterligare någon minut under omrörning. Blanda ner buljongen. Låt puttra under lock ca 10 minuter.
3. Stycka under tiden kycklingen i 8 delar eller be den snälle slaktaren om hjälp. Ta bort det mesta av skinn och underhudsfett.
4. Sätt upp värmen på tomatsåsen så att det puttrar rejält. Vänd ner kycklingbitarna ett par minuter i taget. Minska till låg värme. Låt puttra under lock ca 20 minuter.
5. Dela blomkålen i små buketter och bryn i oljan på hög värme tills de får fin färg. Vänd ner blomkål och körsbärstomater och låt puttra i ytterligare 10 minuter.

4 kommentarer:

Blogger Jessica sa...

Jag läste ett recept häromsistens hos The Wednesday Chef som bygger på ägg som pocheras i kryddig tomatsås (förlagan är libanesisk). Jag älskar pocherade ägg även om jag själv är urusel på att göra dem (pocherad äggula någon?) och även ägg cocotte, dessutom tål jag inte tomater så att härma de libanenisksa vilsna äggen är inte aktuellt. Har du ätit nåt nån gång som bygger på samma princip? Alltså ägg pocherade i annan sås än tomatsås?

13:40  
Blogger Lisa sa...

Äggcurryn lagas faktiskt på hårdkokta ägg. Men man kan välan göra ägg i en sås på mild rostad chili? Eller i stuvad spenat med mycket muskot kanske? Elker en ratatouille minus tomat? Har flera gånger picherat ägg rakt ner i spenatsoppa och löksoppa. Ägg är överhuvudtaget fantastiskt gott.

14:42  
Anonymous Anonym sa...

Hej!

Då jag är något av en smak- och upplevelsefantast brukar jag med jämna mellanum besöka din blogg, som alltid lyckas ge både förnimmelse av smak och upplevelse! Har en liten fråga som jag bara måste få ställa. Läser journalistisk grundkurs på Poppius och vi ska göra ett personporträtt baserat på en intervju. Skulle du kunna tänka dig att ställa upp i mån av tid? Vore roligt och inte minst intressant!

Många hälsningar, Susanna

susanna.akesson@storeaction.se

16:32  
Blogger Gitto sa...

Jessica, gör en nässelsoppa och pochera ned äggen i! Lite sent på året nu, jag vet, men med tanke på höstens frånvaro kan du säkert hitta en bunt nässelskott från sommarens andra generationen. Jag var ute och plockade drivor på öland för bara ett par veckor sedan! Nu ligger de i min frys och bara väntar på att min vårlängtan ska ta ordentlig fart.

17:44  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida