Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, juni 27, 2006

Gone fishing!

Ah, nu är det sommar! Ungarna i klanen har just tjänat ihop till nya dataspel genom att plocka sniglar (á 2 kr stycket— vi ångrar löftet!). Vinbergssnäckor. Feta och inbjudande. Nu ska vi ta reda på hur de ska tillagas. Det visa Internet råder oss att svälta sniglarna. Eh, antingen tre dagar med mjöl, fyra dagar med dill, en vecka på ingenting alls eller så kan man hoppa över hela svältkuren. Vad vi väljer och hur det går rapporteras om senare. Förhoppningsvis överlever vi.
I alla fall är det semester från och med nu! Till och med augusti blir det bara sporadiska inlägg. Läs mina länkar till höger när ni har tråkigt. Sorry, men jag har som praxis att bara blogga när det inte stjäl tid från det viktigaste i livet: min familj och mina vänner.
Tack för den här säsongen alla läsare, medbloggare och motbloggare men allra mesta — alla medmatbloggare.
Och kom ihåg: stekta ägg med vita bönor i tomatsås är toppenkäk så jobba inte ihjäl er med fnoskig mat i sommar! Fast äggen blir ju bäst om du steker dem på hög värme i olivolja förstås ...

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ha ett riktigt skönt sommarlov! Och tack för alla matnyttiga inspirationer du ger!

23:15  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Hej, jag skrev och efterlyste snigelrecept. Här är ett tips som jag fick. http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/05/lilla-snigel-akta-dig.html

Jag önskar att jag också hade hjälp med att samla sniglar.=)

Ha en skön sommar!

08:03  
Blogger peblin sa...

Trevlig sommar Lisa! Ser fram emot "återkomsten" i Augusti.

...och äggen blir säkert bra om man gör så och inte ska ha dom i matsäcken. :-)

08:21  
Blogger Xtian sa...

Njut av sommaren, vila och inspireras. Laga mat snabbt.. ; )

Ses snart igen, till dess njut!

Sommarhälsningar

/Redaktionen FastFoodLovers

09:07  
Blogger Lisa sa...

Jag har lite svårt att förstå varför de ska "gå rena" längre än vad det tar för de små rackarna att tömma tarmen. Jag tror bara de blir magra då. Alla andra mollusker äter man ju utan rening vad jag vet.

Jag har bekanta som hoppar över reningen helt. De förväller dem först levande och då bajsar de ut i rena förskräckelsen. Efter att ha kokat i 10 minuter slänger man det äckliga vattnet, sköljer demniga och kokar i buljong..
Vi har dock beslutat att de ska få gå utan mat i några dagar (tills Vinlusen kommer med gott vin). Johan är just ute och mockar i snigellådorna. Och hittat snigelägg.

Hur äter man dem månne?

11:03  
Anonymous Anonym sa...

Heja vita bönor! Förutom att ätas tillsammans med stekt ägg funkar de galant även i jag-har-inte-tid/lust/pengar/ingredienser-för-att-laga-mat-klassikern beans on toast; en tjock skiva ost på ett rostat formbröd med en halv burk värmda vita bönor i tomatsås.

Trevlig sommar, jag kommer fortsätta kika in här lite då och då och snappa upp de sporadiska godbitar du lovat oss!

13:23  
Blogger Jessica sa...

Snigelägg har jag ätit som iransk kaviar. gott.

Lycka till med sniglarna! Jag har aldrig samlat levande sniglar, tror inte att jag skulle klara det men jag äter dem gärna med vitlökssmör. En annan gång har jag ätit dem marinerade i vin.

22:00  
Anonymous Fredrik Goldhahn sa...

Vinbergssnäckorna är inne på fas tre imorgon - ätdags! Tanken är att de ska avnjutas med ett Ramslökssmör - en kombination jag tror starkt på med Ramslökens distinkta vitlökssmak. Allt kommer vara dokumenterat i Bloggen. Om ni vill läsa hur allt gick till är ni välkomna - SlowFood at it's Best! =)

22:45  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida