Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

lördag, november 19, 2005

Bloggforum

Varje nyårsafton avger jag högtidligen samma löfte: Att alltid, alltid se till att fylla på i en tom eller snart tom toapappershållare var än jag stöter på den. På tåget, på krogen och i det egna lilla hemmet. Tänk att ett sånt enkelt löfte kan göra så mycket gott för andra människor. Eller i alla fall förebygga olägenhet.
Bloggforum får mig att avge lite mer storvulna löften.

1. Jag har alltid hyllat content over style. Men jag har insett att fel stil hindrar effektiv kommunikation. Efter att ha hört Jyri Engeström smarta och synnerligen välformulerade föredrag insåg jag att jag måste se till att designa om bloggen snarast. Jag irriterade mig nämligen fruktansvärt på att en professionell kommunikatör hade gigantiska pilotbrillor med reflexer samt en modernt stripig lugg som skylde blicken. I den mån han tittade på publiken alls. Alltså: senast i januari ska det se bättre ut här så att inte den slitna designen får läsare att tappa tålamodet. Mer bilder blir det redan i morgon.
2. Jag lovar att bli bättre på att länka till andra blogggare. Inte bara matbloggare. Utan t ex den här tidsbesparande bloggen som jag läser varje dag för att kolla vad som hänt i media.
3. Jag kommer att bli bättre på att använda bloggen för att marknadsföra min verksamhet. Kanske blir det en egen blogg för mitt (och min partners) hjärtebarn Matlabbet. Kökskontoret som snart, snart slår upp dörrarna.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låter intressant...så jag får väl helt enkelt titta in hit nu och då för att se hur det går med löftena. ;-))

19:24  
Blogger Daniel Taube sa...

Lisa, jag behöver en valid mailadress till dig.

05:03  
Blogger Lisa sa...

Det är bara att klicka på mitt namn til höger så hittar man den. foraresnabelabahnhofpunktse

11:20  
Blogger Mikaela sa...

Det ska bli intressant, jag kollar iofs in här varje dag ändå...

21:05  
Anonymous Anonym sa...

Well.. Den gammla slagdängan "Content is everything" är rätt så missvisande. Allt handlar om branding. Är ditt varumärke starkt? Etc. Ett klassiskt exempel är McDonalds. Skräpmat på hög nivå. Men ändå så slår din lokala McDonalds vilken av dina lokala resturanger som helst i vinst och besökare.

Läser Matälskaren hela tiden, likt många andra Matbloggar (och andra givetvis), och slås av att det är riktigt välskrivet, men också likt många andra bloggar, inte speciellt profilerat (brandat för att tala innerstadstrashspråk). Nu kanske jag ger lite kritik. Heck. Jag skulle själv vilja skriva lika bra som ni gör.

Men när man skapar ett varumärke (form, attityd, inrikting, etc..) Så får man genast belöningar. När vi skapade Matblogg.se, så var det en rolig sak. Men helt plötsligt så får vi erbjudanden att skriva i rikstäckande publikationer, PR-byråer kontaktar oss och budar över varuprover, kulturredaktioner på sveriges största tidningar läser oss. Trots att vi själva tycker i är en av de absolut sämsta matbloggarna i landet. Alla ni andra är ju så djävulskt bra.

Så. Om ni vill snacka lite om form, branding etc i all vänlighet. Mejla. christopher@matblogg.se

05:15  
Blogger Lisa sa...

Oj, det här var inte menat att vara särskilt brandat. Jag ville ha något som bara var roligt för mig och min man. Varuprover, pressresor, branding av mig själv och redaktörskontakter hade jag redan för mycket av . Men nu när jag ska starta en ny verksamhet ska jag tänka om. Jag tänker förmodligen starta en ny blogg för matlabbet.

20:07  
Blogger Kinna Jonsson sa...

Tycker din blogg är schysst för att den är så ren. Vitt är snyggt och vilsamt för ögat. Jag är inne flera gånger i veckan.

Vill du ändå jobba mer med det här finns det seminarier på bl a Berghs )i Stockholm) om design och grafisk kommunikation som är mycket bra.

18:25  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida