Hur lång är svansen?
OK! Jag blev inspirerad av att läsa om den långa svansen. Nu föreslår jag att vi väljer något vi gillar eller ogillar och se hur mycket vi kan påverka. Jag förnekar inte att jag har inflytande genom mina skriverier i andra tidningar. Men där finns tydliga gränser som utgörs av redaktionens och läsarnas intressen. Bloggandet är gränslöst.
Föreslå en affär, företeelse, bok, ett recept eller en produkt som vi alla gillar eller ogillar och se hur mycket inflytande vi har. Försök att få alla bloggare som tycker likadant att skriva om det och så ser vi vad som händer.
Föreslå en affär, företeelse, bok, ett recept eller en produkt som vi alla gillar eller ogillar och se hur mycket inflytande vi har. Försök att få alla bloggare som tycker likadant att skriva om det och så ser vi vad som händer.
19 kommentarer:
Jag tror att det borde vara möjligt att skapa nån slags hajp på nån obskyr (lättlagad) maträtt - om många ligger på.
Apselut! Men det skulle vara roligare att visa hur bloggare kan ha vara en ekonomisk maktfaktor genom att förorda en produkt eller affär. Helst något småskaligt ekologiskt. Men jag gillar att puffa för större företag när de verkligen gör något bra också. Men eftersom initiativet är mitt vill jag inte bestämma vad. Som med barn: en delar, en väljer. Så blir det rättvist.
Jag försöker omvända världen med:
Ekoladan.se
Bondens marknad
Fransmannen på Roslagsgatan
Matkavarvan
Hötorgshallen
Brunkebergs Bageri
Dessutom försöker jag påverka mjölgrossister att börja sälja anständigt mjöl till vanliga konsumenter. Just nu är det bara ovan nämnda bageri samt Cajsa Varg som säljer mjöl som man blir lycklig av.
samt vägra
Willys
Lidel
mfl
Inte ens för basvaror som många tycker. Basvaror ska inhandlas i de affärer man vill ska vara kvar.
Mat får inte bli för billig, då slutar konsumenterna ha några krav på den. Man klagar inte på slemmig pasta som bara kostat några kronor, man slänger den bara.
Vägra CocaCola skulle också vara spännande ämne......
Gör som i England, förbjuda, läsk, chips, godis etc i skolorna. Och lägg ett par kronor till på skolmaten.
Eva
Jessika! Det känns som vi är klonande, jag hade inte kunnat sagt det bättre själv. Tack snälla Lisa för din blogg, ibland känner man sig ensam i kampen men jag börjar förstå nu att vi är några stycken.
Jajaja! jag håller med om allt! Ni är toppen!
Men nu är tanken att vi inriktar oss på EN sak i taget. Annars märks inte kampanjen. Meningen är ju att kolla om vi kan orsaka en förändring i köpmönster och informationsflöde genom vår kampanj.
Vad sägs om Fransmannen? Den butiken har jag absolut inga bindningar till och har inte besökt på säkert 7 år. En hjälte som ser till att det finns toppprodukter som färska lagerblad. Visserligen inte närproducerat, men vi kan lu inte leva på kålrötter och mossa hela vintern.
Sen tar vi nästa grej.
Hejsning!
Jag skriver under på Fransmannen.
Eva
Fransmannen är toppen. Jag har inga som helst bindningar men älskar butiken och har länge gjort gratisreklam för dem på min egen webbplats (http://www.pelleskok.nu). Chez Albert heter butiken för dem som inte har koll på vad vi pratar om. Låt oss börja posta inlägg lite här och var och det kommer inte att dröja länge innan det fångas upp av andra media.
Jag har skrivit ett litet förslag på hur ett inlägg skulle kunna se ut, lite extra kul kan ju vara att se om formuleringarna återfinns i matspalterna i morgontidningarna om några dagar.
Pelle
Världens mat hos Albert
När jag blir ressugen och längtar efter nya matupplevelser men som vanligt märker att min plånbok gapar tomt beger jag mig till på Roslagsgatan i Vasastan i Stockholm. Här hittar man sedan 37 år tillbaka Chez Albert, en fantastisk internationell speceriaffär av främst latinskt snitt. Plötsligt befinner du dig i Sydfrankrike och bybutiken i St.Cirque-Lapopie. Butiken, som består av två rum, är fullproppad med stora säckar med nedrullad kant med ris, mjöl, bönor och linser, fisk och skaldjurskonserver, förpackningar med spännande utseende, stora doftande Marseilletvålar, senapsvarianter, mineralvatten, safter av granatäpplen eller anis, brödkakor från Bombay, polsk pepparrot på burk, sötpotatiskräm, blond hälsingehonung och mörkbrun honung från Uruguay. Och i kyldisken en parad av korvar, parmaskinkor, salami, ostar och oliver av olika slag.
Nog pratat. Nu blir jag hungrig. Vi ses hos Albert.
ps. mer info hittar du på http://www.chezalbert.nu/
Tänk när jag var 7 år gammal (1970) gick till Fransmannen med min kompis mamma och köpte Hallumi för första gången. Vilken upplevelse.
Eva
Hmm, min mening var inte i första hand att intressera morgontidningarna, utan att se hur många man kan nå med bloggnätet. Jag tycker vi kör nästa vecka. Måndag morgon! Nu är alla som besatta av bokmässsan. Kul att ni vill vara med!
Det här tycker jag ska stå med i inlägget:
a) Skriv till andra bloggare och be dem länka eller skriva något eget. Även de som inte normalt skriver om mat.
b) Uppmana folk att gå dit de närmaste två veckorna.
c) Det är viktigt att folk säger i affären när de handlar att de har fått tipset på en blogg.
Och sen förklara varför det här är en toppenaffär! Jag skrev om den i Allt om Mat för sju år sedan men sedan har jag mest bott i Skåne.
Jag spann vidare lite av bara farten, ber om ursäkt för det. Det viktiga är ju som Lisa påpekar att vi uppmanar folk att gå dit. Och tipsa andra om de tycker lika bra om Albert som vi. Inspireras av mina rader om butiken eller förkasta dem. Det mest spännande med den här kampanjen är om vi kan påverka köpmönstret men informationsflödet ska bli lite kul att följa, det kan ju mycket väl ta vägen någonstans utanför bloggarna och det gör väl ingenting?
Vi ses bland bönsäckarna!
Pelle
Du behöver absolut inte be om ursäkt! Det var inte meningen att verka avfärdande. Det var jättefinbt skrivet. Så klart man förivrar sig när man har med så uppeggande saker som polsk pepparrot och blond honung att göra!
Vi ses hos Albert! Jag går nog dit i morgon redan.
Problemet med Fransmannen är att det är svårt att rekommendera ett ställe man aldrig har varit på.. ;( Här bor jag nere i Malmötrakten och har inte varit i Stockholm de senaste 6 åren och sist gick jag inte direkt i mataffärer och kikade, tyvärr..
Men jag försöker hänga på nästa vecka ändå. Idén med den långa svansen är ju minst sagt jätteintressant!
Jessika!A Tavola försöker rädda sin omsättning med att lura på kunderna för tjocka skivor av Parmaskinka och annan chark. Trots att jag säger super supertunna så skär de så tjockt så det är äckligt. 2 gånger efter sommaren har de fått chansen, nu är det slut.
I-lands problem eller.....
EVA!
Jag ser till att besöka Chez Albert i början av nästa vecka. Blir jag förtjust är jag på, annars avvaktar jag tills vi hittar en vara/affär som jag brinner för.
Vems är ansvaret när Carola och Alebert får högt blodtryck och stressymtom när de kommer ha butiken full av bloggare?
Kommer Matälskaren på sin vita hingst och lägger en svalkande vildsvinsstek i deras pannor om 2 veckor?
EVA!
Jag är i själva verket en illistig marknadsförare av betblockerare som söker nya marknader.
Alice: Kloka flicka! jag är stolt över att vara din vän.
Vilken intressant idé och vilken uppslutning... Svårt fånga något av Fransmannens svans här i Skåne bara.
Märkligt vad mitt lilla kursmaterial hade för verkningar. Kul att se.
Även om det inte var menat att komma ut bakvägen så är det ju intressant att se vilka verkningar mina ord har haft på så många.
Den långa svansen är ett intressant begrepp som har fått fart på e-handeln och även spridit konsumtionen på fler producenter.
Jag håller på att bygga en kurs i marknadsföring via bloggar där det här bara är en del av materialet.
Det är lite intressant att se att det var en helsida om Chez Albert i senaste Elle à la Carte. Kan inspiration ha kommit härifrån, månne?
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida