Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

onsdag, juni 01, 2005

Seyhmus regerar!


Foto: Johan Swanljung
Originally uploaded by forare.


Jag är en inskränkt, fördomsfull människa. I alla fall vad det gäller vegetarisk mat. Geggor och guckor utan smak. Överkokt. Underkryddat. Och förfärande ofta betydligt onyttigare än Big Mac&Co.

Med jämna mellanrum möter jag en grön apostel som får mig att se på vegetarianismen med andra, blidare ögon. Min vän Seyhmus är just en sådan person. Lyckligtvis verkar han i mina krokar. Du hittar honom på Varvsgatan vid Hornstulls tunnelbana. Ofta sjunger han kurdiska sånger, ler gör han alltid. Det kan vara fnoskig inbillning men det är som det känns på matens smak. I synnerhet råa, gråa dagar lockar den ögonbedövande, prunkande prakten i buffédisken på Seyhmus Delicafé.

Vad som bjuds? Krasande spänstig portlaksallad med enkel marinad av pressad citron. En mustig bulgursallad med mynta. Aromatisk röd linsröra. Olika såser på bönor eller hemsyrad yoghurt. Hemgjorda falaflar. Svalkande dryck på färskpressad apelsin och pekmez, den turkiska druvsirapen med runda russintoner. Priset? Löjligt!

Aptitretare! Under de närmaste dagarna kommer livsmedelskemisten Bo Furugren dyka upp som min förste gästbloggare och bidra med en liten grundkurs i umami.

2 kommentarer:

Blogger Cocovaja sa...

Kul att du är i Stockholm! Det är inte som Möllan men det duger ändå.
Tack för en bra inspirationssajt!

/Ilias - som funderar på att starta Sarantis Livs i Stockholm ;)

20:48  
Blogger paradox55 sa...

Jag är inte så förtjust i vegetariska rätter. Jag får nog testa litet mera helt enkelt. Har nog inte testat på rätt ställen.

08:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida