Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

söndag, mars 11, 2007

Matmåsten vid snuva

Inne på nionde veckan som snormonster. Ett triumvirat av virus, bakterie och lätt anemi sen en operation har hållit mig nertryckt under isen ett bra tag nu.
Lyckligtvis finns lindring i köket. Saker som gör det lättare att härda ut.
1. Yogite
Finns nog inget som lyser upp min vardag mer. Jag dricker flera koppar om dagen av ångande, starkt aromatiska drycker. Trots det obskyra ayrvediska ursprunget är det här en av mina favoritprodukter. Nya favoriten heter Mexican Chili med mynta. Classic smakar som flytande pepparkaka minus kalorierna. Finns på hälsokostbutiker och vissa större matbutiker.
2. Proviva shots
Ett mirakel för magen vid antibiotikakurer. Dessutom skickligt smakbalanserade med låg sötma. Blåbär med en gnutta citron är min ögonsten.
3. Heinz vita bönor i tomatsås
Allt smakar konstigt när man är riktigt snuvig. Jag vill ha snäll, på gränsen till dumsnäll mat. Stekt ägg med vita bönor i tomatsås är tröstemat och tar bara några minuter vid spisen. Ibland är det gott med tabasco på, det beror på tillståndet. När jag börjar bli sugen på stark vietnamesisk mat är det ett frikshetstecken.

På grund av ihållande sjukdom har vi inte hunnit utse en pristagare i bolognese-olympiaden. Men vinnare är utsedda. Jag ska tjata på domaren idag så att han skriver en formulering. Lovar.

Etiketter: , ,

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag har blivit beroende av Yogite Detox/Purifica. Inte för att jag tror på dess avgiftande egenskaper, det är jag alldeles för cynisk för. Men smaken och doften!! Svartpeppar, lakrits, fänkål, ingefära, kardemumma, kryddnejlika, salvia osv.. Underbart!

13:12  
Blogger Louise sa...

Jag älskar Yogitet cold season, det känns som att man blir frisk av det trots att man inte är sjuk!

09:33  
Blogger Malin Sandström sa...

Chili och mynta är en underbar kombination. Det Yogite Choco som jag har på jobbet är inte dumt det heller.

Men annars är honungsvatten med ingefära och lite chili min favoritförkylningskur.

10:21  
Anonymous Anonym sa...

Ok, här kommer en synnerligen hemlagad huskur, signerad en engelsk hemmafru: A pint of Guinness and a hot bath. Jag vet inte om man blir frisk egentligen, men man mår nog lite bättre…

11:02  
Anonymous Anonym sa...

Under influensans influens och fullkomligt sänkt när det kommer till smaksinnet, blev jag igår väldigt sugen på en het thailändsk soppa, kanske Tom Yum, som får det att rinna lite ur den täppta näsan..

För övrigt vill jag ha tips om var jag ska placera min blogg för att slippa "oförutsedda fel" som raderar inlägg man lagt någon timme på..

15:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida