Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

tisdag, januari 23, 2007

Framtidens kött är här

Jag är oerhört lycklig att min man är allergisk både mot pälsdjur och mot gräs. Under nyårshelgen läste han nämligen The Omnivore's Dilemma och meddelade sedan att hans högsta dröm, ja rent av kall, var att bli gräsbonde.
Som tur är kan man köpa sig till lycka. Därför undrar vi om det är fler personer som vill vara med och dela på en, eller ett par lådor Gräskött.
Det är dyrt. Men vi har råd att stötta en pilotverksamhet som står för allt vi tror på. Och det lär vara fantastiskt gott.
Intresseanmälan i kommentarerna nedan. Förhoppningsvis skriver Johan snart ett inlägg om sin passion som får er att anmäla er i parti och minut.

18 kommentarer:

Blogger Isobel Hadley-Kamptz sa...

Vi vill! (Fast vi har en liten och rätt full frys så vi kan inte ta på oss jättemycket)

09:59  
Anonymous Anonym sa...

Ja! Intresserad!

10:10  
Blogger Tove sa...

Låter kanonbra. Jag är intresserad av "del i låda", om det funkar. Har inte så stora frysmöjligheter.

11:46  
Blogger Jonas Bergroth sa...

Det är nu jag grämer mig över att ni bor i sthlm. Det ser ju extremt tilltalande ut.

Fast jag har till min glädje upptäckt att jag kan köpa hängmörat kött från Hälsingland här i Gbg. Gott kött kan ju vara så fantastiskt gott.

12:04  
Anonymous Anonym sa...

Detta kött kan jag varmt rekommendera! Har själv ätit det i några veckor nu och är fortfarande imponerad av smak och kvalitet. Bäst är det såklart när det är nyslaktat, så passa på att tillaga något direkt när ni får hem lådan.

Vad får man betala för köttet i Stockholm? För här tycker jag inte att det var dyrt. 95:-/Kg och då är det bra styckat med lite ben och utan onödigt som inte går att använda. Småbitarna var färsade och klara. Här i stan kostar ekologiskt vanligt nötkött runt 90kr/kg för färs och hela bitar ligger runt 200:-/kg.

Så slå till, ni ångrar er inte!

13:08  
Blogger Lagers tabberas sa...

Allt kött är hö och blomstren dö och tiden allt fördriver.
(blott Herrens ord förbliver)
Bara tanken på gräskött får en att bli som en predikant! Jag beundrar Dig som hittar allt.
Frågan är bara sedan hur köttet hanterats efter allt gräs och sedan efter slakt - hängmöras 70 grader, hur länge? Vad är det för ras - får jag inte fram - och slakt före 24 månader, låter ungt.
Ska bli spännande att få se smakresultat från Er som beställer - jättespännande.
Ska skriva om det likvattenmarinerade köttet som är den svenska hopens enda alternativ, snart, på min egen blogg.

13:42  
Anonymous Anonym sa...

Å glöm inte att kolla videosnutten på den sidan som Lisa länkade till om boken som hennes man läste under nyårshelgen. Puh!

Skrämmande Intressant!

13:44  
Anonymous Anonym sa...

lagers tabberas:

Har du full koll på det inplastade köttet du köper i kyldisken också?

Lycka Till! ;)

13:53  
Blogger Lagers tabberas sa...

Ekologiske guiden:
Visst, kolla här. Jag kunde nämligen inte hålla mig från att föra Lisas utmärkta initiativ, att belysa en annan sorts jordbruk, vidare. Gräsköttet har så många kopplingar till Emil i Lönnebergas kossa och den är jag ju bekant med,

16:09  
Anonymous Anonym sa...

lagers tabberas:

Trevligt! (tummen upp)

Sådan information vill vi se mer av!

:)

18:18  
Blogger Lisa sa...

Hängmörat kött är givetvis bättre än vaccat kött. Men att jämföra det mikrobiellt ofarliga vaccade köttet med livsfarlig liksaft från Pålle i hagen är inte särskilt sakligt. Det ena är trist, det andra är farligt.
Överhuvudtaget bör vi äta mindre kött av bättre kvalitet.
Det är vi nog alla överens om.
För övrigt har jätterälorna åkt ut från min kokbok som kommeer i höst. Bilderna plåtades för ett år sedan. Nu vet jag bättre.

22:46  
Anonymous Anonym sa...

Ja, jag vill också ha en del i en låda. Är det du Lisa som tar tag i det här ...?

Kicki

23:00  
Blogger Lagers tabberas sa...

Liksaft är inte farlig.
Det är en myt att man blir sjuk av lik. Likförgiftning finns inte - (Från "Döden i skogen"!) Men det är oestetiskt, har dålig smak, doftar illa och hör inte ihop med mat. Det är så djävla illa Lisa, Tyvärr. Jag påratar inte om Pålleliket i hagen, det är människolik jag jämför med. Kött som kött, saft som saft.

23:00  
Anonymous Anonym sa...

Lisa:
Jag förstår inte, vad är det som inte är "sakligt"?
Skulle det köttet jag köper som är hängmörat, vara farligt enligt dig?

23:04  
Blogger Jessica sa...

Jag gillar hängmörat så jag vill bara jag kan fixa bra transport mellan Stockholm och hit och en andel av en låda inte är sådär jättestort (läs större än typ några kilo).

00:08  
Blogger Lisa sa...

Kött som vaccas får en anaereob miljp där mjölksyrabakterier frodas, pH sänks och köttet får god hållbarhet, lite som en surstek. Eftersom hygienen är god får man sällan in oönskade organismer. Under tiden i den sura miljön bryter enzymerna ner köttet. Men det blir billigare, blaskigare och tristare och mindre umamirikt än det hängmörade. Ingetdera är farligt omdet sköts rätt.
Det stämmer mycket bra att pratet om likförgiftning är en myt, det har jag själv skrivit om när jag skrivit om enzymatisk mörning.
Men i okontrollerade miljöer (typ backar) kan det komma in både patogener och ganska harmlösa bakterier i stora mängder som inte passar med vår mikroflora. (Mjölksyrabkterier dominerar också här vilket är en orsak till att lik i REGEL har ganska OK mikroflora, men inte rekommenderat att ÄTA för oss människor). Osäker och illaluktande kost, småfarligt men inte livsfarligt så länge djuret inte dött av sjukdom eller bär på vissa patogener (vilket är svårt att veta)som då sprids i köttet när det blir liggande.
Det är ju skillnad på att äta liket samt att få in det i köket och bara hantera det. Jag har själv varit med på obduktioner. Vad jag minns blev det inget skrovmålpå resterna efteråt.


Vad gäller skillnaden mellan biffraseer och mjölkkraser har jag skrivit en del om det. Det är svårt att få ut en mör biff ur gamla Rosa. Däremot lämpar sig det smakrika och ganska magra (men med bra fettsyror på det som finns) köttet utmärkt för långkok. Eller färsrätter. Alltså klassisk svensk husmanskost.

09:00  
Blogger Lagers tabberas sa...

Lisa - ja men det är ju precis det jag skriver, fast lite mer generellt. Sammantaget är det sak samma vad gäller liksaften, fy fan vad äckligt det låter.
Jag vill helt enkelt inte att det kött jag äter ska ha marinerats i dessa vätskor och håll med om att dt är en flagrant skillnad mellan att möra påse och låta hänga där safterna dunsar bort från köttet.
Vad gäller gamla Rosa så är det, av många köttproducenter, ansett som det uteslutande bästa köttet. När Du verkligen njuter av en god hängmörad bit kött på Stockholms bästa krogar är det md största sannolikhet från en ko som givit några kalvar och som mjölkats i några år för att sedan gå till slakt. Det tar nämligen så länge innan, beroende på ras förstås, fettansättningen utanpå muskulaturen tränger ner i köttet och melerar det.
Vi ser ofta kockar på TV, jag hoppas inte Du är en av dem, som visar upp snittytan på en entrecoterad från en 13 månaders mellankalvtjur som enligt reklamen fått "gå på den gröna ängen och ammat sin mamma" (fy fan!) och sagt att "Titta här så fint melerad det här köttet är" och pekat på den spräckelglittrande ytan. Det är inte mindre än avskurna senor och omogna köttfibrer som glittrar och egentligen ett helt oanvändbart kött.
Jag gjorde en större grej för ett halvår sedan i Restaurang och Storhushåll med köttkockar och köttproducenter där vi diskuterade fakta kring svenskt kontra utländsk kötthantering. Jag ska lägga in den artikeln i kväll på min blogg. Det här är viktigt och ofrånkomligt.

09:18  
Blogger Lagers tabberas sa...

Har lagt upp artikeln om det svenska köttet här

19:46  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida