Matälskaren har flyttat till Taffel.se. Uppdatera dina bokmärken och häng med!

fredag, januari 05, 2007

Te för sentimentala

DSCF0351.JPG
Livet är inte enkelt. Ja, det var uttalande som skulle kunna vara en truism om det inte dagligen och stundligen prövades. Vi har det här med parfymerat te till exempel. Jag önskar att jag helt och hållet kunde avfärda det som vulgärt. Men en eftermiddag präglad av lätt mjältsjuka och vinterkallt soldis finns inget bättre än Kusmis franskryska brygder.
I den övre av de sanslöst dekorativa burkarna ser ni min favorit Anastasia. En varning utfärdas till alla purister — det här här tevärldens snyftare, en olfaktorisk motsvarighet till Borta med vinden. Eller för att vara mer konsumentupplysande: en snudd på överparfymerad variant av Earl Grey med extra piff av lime och apelsinblomsvatten.

4 kommentarer:

Blogger Oskar sa...

"En olfaktorisk motsvarighet till Borta med vinden". Vilken lysande formulering! Jag förstår exakt vad du menar.

13:59  
Blogger Viktoria sa...

Funderade på att köpa en av Kusmis teer igår, enbart för den vackra burkens skull... Inser nu att jag skulle gjort det för att prova teet också.

08:48  
Blogger idaida sa...

Jag måste hålla med på alla punkter. Själv gjorde jag som viktoria och köpte Kusmi bara för den vackra burkens skull, men alla sorter jag har provat håller måttet. Och jag har högt och ljudligt avfärdat smaksatta teer mer än en gång. Jag har en fin grön burk med grönt te smaksatt med citrongräs och ingefära. Det är inte dumt när man mår lite sådär snörvligt.

13:20  
Blogger Lagers tabberas sa...

Jag håller mig till min rökare sedan 1968 som får det olfaktoriska centrat att knörvla sig av skärgård, nytjärad eka, tiger brand med latakia och chipotle, men bara som eftermiddagste.
Ett brottarte - Lapsang

17:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida